Antiwarez

Tento web se věnuje zamyšlením nad Warezem (zda je opravdu výhoda mít stažené hry atd.), ale věnuje se také programům zdarma, internetu, možná autům.

Archiv: Červen 13th, 2007

Kniha Porsche - Alois Pavlůsek a Ondřej Pavlůsek

Středa 13. Červen 2007

Jednou jsem ve svém volném čase projížděl internet a hledal jsem nějaké české stránky zabývající se německou značkou Porsche. Na jedné z těchto stránek byla mimo jiné autorem té stránky doporučována tato kniha. Jmenuje se Porsche a na její tvorbě se podíleli Alois a Ondřej Pavlůskovi, na vydání knihy má zásluhu Computer Press.

Než jsem si tuto knihu koupil, tak jsem se o ní snažil najít co nejvíce možných informací, které by mi mohli tuto knihu blíže popsat. Po sehnání informací jsem se rozhodl tuto knihu opravdu zakoupit. Knihu jsem zakoupil přes internet spolu s další knihou, ale jistě se tato kniha dá sehnat v knihkupectví.

Kniha začíná kapitolou, kde se v knize píše o Ferdinandu Porsche jako o zakladateli firmy, ale i podrobné informace o dalších vlastnících firmy z rodu Porsche se tam nalézají. Nejvíce mě však z historie značky překvapovala informace, že se Ferdinand Porsche celou dobu snažil vyrobit lidový vůz za málo peněz, který by si mohli koupit i méně zámožní lidé, ale nikdy se mu to nepovedlo a vytvořil prakticky vždy taková silnější, rychlejší a dražší auta, ale i přesto však měl veliký odbyt vozů a důležitým odběratelem bylo USA. V dalších kapitolách se postupně dočtete o typech značky Porsche a každému typu je věnována jedna kapitola.

Prvním typem objevujícím se v knize je typ Posche 356, nejstarší vozy, dále se můžete dozvědět o Porsche 911, asi nejznámější typ. Kapitola o 911 je asi nejobsáhlejší z typů v knize, protože tento typ je nejznámější, nejrozšířenější a bylo vyrobeno nejvíce vozů tohoto typu. Obsahuje také popis 5 generací 911, a to jsou: úplně ty nejstarší Porsche 911, pak typ 911/930, potom 911/964, 911/993 a nakonec 911/996. Tato kniha je staršího datování, tak tam bohužel vůbec není obsažena poslední generace typu 911 a to typ 911/997.

Další kapitola zahrnuje více typů vozů najednou. Těmto vozům by se dalo říci “lidová Porsche”, i když zas tak lidová nebyla, ale oproti ostatním Porsche to o nich můžeme prohlásit. V této kapitole můžete najít typ 912, což není moc známý typ. Porsche 912 vypadá stejně jako první typ 911, ale s jednou velkou poznámkou, že Porsche 912 obsahuje pouze čtyřválcový motor, zatímco všechna Porsche 911 mají motor šestiválcový, ovšem koupí 912 jste ušetřili peníze, sice mělo podstatně nižší výkony, ale měli jste Porsche, které mělo všem známý tvar karoserie. Dále si počtete v této kapitole o Porsche 914, které nemá konstrukcí ani tvarem nic společného s 911. Toto Porsche bylo navíc vyráběno v úzké spojitosti s firmou Volkswagen, proto můžete na tomto autě někde najít i znak VW. Tento vůz je velice “lidový”, obsahuje také čtyřválec a první motor ve voze měl objem válců 1,7. Dále se objevil typ 916, který měl základ v 914, ale měl motor z 911, potom v knize naleznete typy 924, 944, 968, které jsou méně známé, ale ne nevýznamné. Porsche 968 vypadá velice dobře. Nakonec této kapitoly se dozvíte o dost známém modelu pod interním označením 986, Boxster a Boxster S (jak by vzhled mohl připomínat, tak se Boxster opravdu neřadí mezi typy 911).

Další kapitola vypovídá o Porsche s přeplňovanými motory. Typy 911 s přeplňováním byste v kapitole o 911 marně hledali, jsou zde. Zase zde naleznete postupný vývoj generací Porsche 911 Turbo, zde musím podotknout, že první typ 911 nebyl nikdy s přeplňovaným motorem. První Turbo se objevilo až v roce 1975. Moje oblíbené vozidlo ze všech Porsche je z této kapitoly a to je Porsche 911 Turbo 3,3l z roku 1978, které jsem bohužel ještě neviděl na vlastní oči. Dále si počtete o speciálním Porsche 959, kterého byla vyrobena pouze jedna série vozů, má vzhlednové prvky typu 911 a motor je přeplňován dvěma turby. Mimo jiné se zde dočtete o závodních strojích, které vznikly ze sériových, například Porsche 935/78 (”Mobydick”), malá zmínka o Porsche 917 a nejnovější závodní stroje Porsche 911 GT1, GT2 a GT3 (seřazené od nejsilnějšího a pouze GT3 je s atmosférickým motorem). Také je tu zmínka o Porsche Carrera GT, které se již v dnešní době nevyrábí a v době psaní knihy se ještě nevyrábělo, tak se o něm hovoří v budoucnosti, ale údaje o něm v knize uvedené jsou pravdivé. Dalším méně známým modelem je Porsche 928 s objemem válců vyvíjejícím se postupně z 4,5l až na 5,4l.

Poslední kapitola se zabývá spíše koncepty vozů, motory Porsche pro letadla, také si můžete přečíst pouze předběžné informace o Porsche Cayenne, SUV vozu, který se v době vydání knihy také nevyráběl. Kniha na konci ukazuje přehled všech vozů Porsche se základními údaji.

Pro mě nejoblíbenější Porsche je Porsche 911 Turbo 3,3 z roku 1978, které jsem již zmínil, pak jsou to všechny vozy typu Porsche 911/993 a nepohrdnul bych, kdyby mi někdo nabídl svezení alespoň v Porsche 928. O Porsche jsem sice nečetl jiné knihy, ale myslím si, že tato kniha velice dobře a podrobně popisuje vývoj značky Porsche a potom také podrobně popisuje vývoj a výbavu jednotlivých typů Porsche. Kniha se dá sehnat za přibližně 150 Kč.

Rubrika: Auto-moto | Bez komentářů »