Antiwarez

Tento web se věnuje zamyšlením nad Warezem (zda je opravdu výhoda mít stažené hry atd.), ale věnuje se také programům zdarma, internetu, možná autům.

Archiv: Červenec 14th, 2007

Need For Speed - série závodních arkád (simulátorů)

Sobota 14. Červenec 2007

V tomto článku bych se chtěl zamyslet nad jistě známou sérií závodních her od výrobce EA Games (Electronic Arts). Chtěl bych zde napsat mé celkové hodnocení této série a zamyšlení nad tím, kam se tato série “řítí”, ovšem jen podle mého názoru.

Když jsme dostali domů první počítač, tak první hrou, kterou jsem na svém PC hrál byla právě hra z této série, přesněji to byl třetí díl a to je Need For Speed 3: Hot Pursuit, ale jen pouhé demo. Ale má radost z vlastního PC byla tak velká, že mi toto demo vystačilo na dlouhé hraní ve dne v noci. Po tomto díle se mi do rukou dostalo demo pátého dílu této série, avšak to mi již nešlo spustit, tomu ovšem mohla pomoci nová grafická karta s podporou Direct 3D, ale i když jsme si jí časem pořídili, demo nám přesto nešlo spustit, tak jsme si časem pořídili plnou hru pátého dílu - Need For Speed: Porsche Unleashed (myslím, že tento název byl pro USA) nebo Need For Speed: Porsche 2000 (tento název byl pro nás a další evropské státy) a dále také Need For Speed: Porsche (nevím, ve kterých zemích se tento název objevoval) - a tento díl mě velice zaujal, ale nevěděl jsem tehdy, že se stane mou nejoblíbenější hrou, kterou je doteď.

Jinak jak jsem napsal v nadpisu článku označení zavodní arkády (simulátory), tak jsem zase nechtěl někoho urazit, že si o všech dílech myslím, že jsou to arkády, ale naopak nemůžu o všech dílech říci, že by to byly simulátory. Ale spíše jsem to myslel tak, že pro mě jsou všechny díly kromě Need For Speed: Porsche 2000 arkádami, pátý díl je pro mě simulátorem, možná i první 2 díly by se daly označit simulátory, ale s těmi nemám takové dlouhodobé zkušenosti.

Dále jsem se po pátém díle dostal k plné hře čtvrtého dílu Need For Speed 4: High Stakes (Road Challenge) a poté i k třetímu dílu Need For Speed 3: Hot Pursuit. Je to takové divné, že jsem se dostával k těmto dílům takto napřeskáčku, ale je to tak. Pak už jsem se dostával k dalším dílům postupně, jak byli vydány.

První čtyři díly byly obsahem velice podobné, ale lišily se vozovým parkem, tratěmi, ale také grafikou, ovladatelností a vždy přibyla nějaká inovace. Ve třetím díle přibyla možnost “honit se s policisty”, ta ve čtvrtém díle přebývala také, ale čtvrtý díl měl navíc další vozy, tratě, ale první možnost zahrát si kariéru řidiče. Třetí a čtvrtý díl jsou graficky a ovladatelně velice podobné díly a dokonce čtvrtý díl obsahuje všechny tratě ze třetího dílu, nevím proč, asi kvůli oblíbenosti, ale tratě se zde objevují i nové.

V pátém dílu (NFS: Porsche 2000) se objevila jedna z největších inovací z celé série NFS. Tento díl je specifický tím, že se v něm objevují vozy pouze jedné značky, která je již čitelná z názvu - Porsche. Někdo by mohl říci, že to musí být otrava jezdit jen se stejnou značkou vozů, ale není to pravda. Tento díl se snaží popsat historii a vývoj vozů značky Porsche a navíc je každý vůz Porsche úplně jiný a můžete se přistihnout, že jste o některém voze vůbec neslyšeli, ale na druhou stranu tento díl neobsahuje úplně všechny vozy, nejen že končí rokem 2000 (Porsche 911 Turbo typ 996 z roku 2000 a Boxster S z roku 2000), ale i vozy, které mohli autoři obsáhnout, tam nejsou, asi proto, aby tato hra nebyla zas tolik obsáhlá. Jinak o všech vozech se v tomto díle dovídáte v módu Evoluce (jakási kariéra), pak je tam také mód Továrního jezdce (testování vozů na čas). Nakonec bych se chtěl zmínit, že tento díl neobsahuje policejní honičky. Přesněji řeknu, že policejní vozy obsahuje, ale není tam mód podobný tomu ze třetího a čtvrtého dílu. Policie se objevuje v Továrním jezdci, kde se vám hlavně snaží zkřížit cestu a zkazit čas a nemohou vás zatknout, pouze do vás bourají. Určitým kódem se dají přidat i do normálních závodů, ale není to ono. Mě osobně v tomto díle policie nechybí.

Další díl ze série je Need For Speed 6: Hot Pursuit 2 (jak povědomý název). Tento díl se vrací do starých kolejí třetího a čtvrtého dílu, asi kvůli oblíbenosti. Ale je to již veliký grafický skok, pátý díl byl taky velikým grafickým skokem, ale s počítačovým strojem na pátý díl si už nemusíte zahrát díl šestý, nebo alespoň ne tak kvalitně. V šestém dílu jsou opět nové neokoukané tratě, nějaký ten moderní vozový park od všech možných značek vozů a hlavně pro fanoušky NFS se zde objevuje policie, ovšem možná ještě tvrdší než ve čtvrtém díle, ale také ta grafika, vozy v tomto díle se již velice přibližují jejich originálům z pravého světa. Tento díl mě také velice potěšil a strávil jsem u něj dost a dost času.

Dále se zmíním o díle sedmém (kupodivu) a tím je Need For Speed: Underground. Název tohoto dílu vám může něco říci o obsahu, ale tomu tak nemusí být. V tomto díle se objevují ilegální závody vozů, které si majitel může vyšperkovat od nového turba v motoru až ke spojlerům na kapotě vozu, které by vám dokázali pěkně pročesat trávník před vaším domem. Ano, v tomto díle se objevuje, v té době a také i v dnešní době, tak oblíbený tuning vozů. Je to opět veliký pokrok od přechozích dílů a myslím si, že Need For Speed v té době k sobě poutala stále více a více fanoušků a uměla je svými inovacemi “pohltit”. Underground obsahuje mapu jednoho města a v něm jsou různě rozprostřené různé tratě. Vozový park se od ostatních dílů také odlišuje a to tím, že tam jsou obsaženy také “levné vozy”. Tím levné myslím to, že si můžete zajezdit třeba v Hondě Civic anebo v Peugeotu 206, ale jsou tam i lepší třeba Subaru Impreza, Mitsubishi Eclipse, Toyota Supra atd. Ale i když tam jsou “levné vozy”, tak když se do nich tuningově pustíte, vypadají a jezdí k nepoznání. Tento díl obsahuje závodní módy jako drift, drag, okruhy, sprinty. Tento díl mě navnadil k myšlence, že tvůrci NFS mají stále nové a nové nápady a již jsem se pomalu začal těšit na další díl.

Ano, další díl přišel, jmenuje se Need For Speed: Underground 2. Ve mě se probudilo jakési zklamání, ale nový styl závodění mě bavil stále, tak jsem si řekl, že to bude dobré. Dobré to bylo, ale podle mě to nebylo výborné ani chvalitebné. Tento díl přinesl mnoho inovací jako je možnost volného projíždění se po městě a nakupování součástek po různých koutech města, dokonce můžete vlastnit i více aut najednou narozdíl od Underground 1, dále se objevují také nové možnosti úprav vozů, další typy závodů (třeba URL - závodění na silničních okruzích), změna vozového parku, jiné město, ale mě to stále připadlo o tom samém. Tento díl jsem také hrál dost, ale to spíš, že to je Need For Speed. Abych upřesnil informace o tomto a přechodzím díle, v těchto dílech se opět ztratila veškerá policie a závodí se pouze v noci, což mě jaksi podruhé už tolik nebavilo. A už jsem se trochu bál dalšího dílu.

Další díl byl Need For Speed: Most Wanted. Název by opět mohl něco vypovědět o tom, o čem to bude teď. Ano, opět se jedná o závody s tuningováním vozů, ale co víc, již je to závodění ve dne (konečně vidím zase Slunce), dále nejste “uvězněni” pouze ve městě, můžete se projiždět i na venkově, v lesích, kopcích, tunelech, dálnicích mimo město. Tyto možnosti mi daly jakýsi lepší pocit volnosti. Ovšem narozdíl od předchozích dílů se ztratila možnost dát si pod automobil jakýkoli svítivý neon (mrzuté, ale mně je to celkem fuk). Ale fanoušci Hot Pursuit zaplesají, protože se sem zase vrátila policie, inovovaná, svěží a v plné síle. Obsahem této hry je také jakýsi příběh. Na začátku jste jakýsi “King of the road”, máte BMW M3 GTR v “plné palbě” a “v tuningu” a nikdo na vás nemá. Pak se ale v jednom závodě objeví nějaký defekt u vašeho vozu, se kterým má co dočinění váš protivník a vy prohráváte závod i váš vůz i vaší reputaci (to je hrůza, jednou člověk škobrtne, ještě ne vlastní vinou a je “na dlažbě”). Začínáte od začátku a prokousáváte se žebříčkem (Blacklistem) protivníků, kteří vás podle vaší reputace vyzývají na závod, ze začátku mě to bavilo, ale asi v polovině celé hry (možná dříve) mě to přišlo nudné a opakující se, ale věřte tomu nebo ne, já jsem se v tomto díle nedostal na konec, prostě jsem skončil tento díl hrát a už jsem se k němu nevrátil. Devátý díl (Most Wanted) mi sice přišel jiný než Underground 2, ale prostě mě stále to samé přišlo nudné a zbytečné. Už jsem se ani netěšil na další díl.

Nový díl ale opět přišel a ten je prozatím poslední. Jeho název je Need For Speed: Carbon. Již z názvu jsem tento díl přestal mít rád. Ano, je to opět ilegální závodění s možností si pěkně “vytunit” svoji “káru”. Po tomto díle jsem se vůbec nesápal. Počkal jsem si na recenzi a na demo (teď nevím, jestli jsem si přečetl dříve recenzi nebo si zahrál demo, ale to je jedno). Prostě zahrál jsem si demo. Opět se zde objevila jízda pouze v noci (jakoby výrobce chtěl zakrýt nějaké chyby nebo nedodělky, nechápu proč jen opět tma, ale to nic). Hrál jsem demo, asi dvakrát jsem si zajel závod obsažený v tomto demu a hru jsem smazal, ne abych uvolnil místo plné hře, ale abych tu hru už neviděl. Prostě mě tento díl ničím novým nepřekvapil, prakticky počtvrté pořád to samé, i když možná je to způsobené tím, že tuningovým vozům neholduji. Neříkám, že se mi některé dobře upravené vozy nelíbí, ale některé se mi opravdu nelíbí, nelíbí se mi hanobení značek jako je Lamborghini a vůbec mám rád spíše vozy v původním stavu z výroby. Mimo jiné jsem také četl recenzi, která mi potvrdila moje předsudky o této hře a potvrdila moje zkušenosti s demem. V recenzi se také psalo o tom, že je to hra bez jakýchkoli inovací oproti předchozím dílům a i na herních fórech se objevily takové názory. Hru Carbon vám více nepříblížím, protože jsem prostě plnou hru vůbec nehrál, mě prostě stačilo demo hry.

Carbon je zatím posledním NFS, ale objeví se brzy další, asi Need For Speed: Pro Street. Tato hra by podle přeběžných informací měla opustit ilegální závodění a vrátit se k legálnímu a už by zde neměl být tak rozsáhlý tuning vozů, kterého si všichni hráči NFS užili ve čtvřech dílech za sebou dosti a dosti (já možná ve dvou dílech a půl) a závodit by se mělo na okruzích k tomu určených a opět se vytratí policie. A měla by se vrátit možnost poškození vozu, která byla naposledy viditelná myslím že v šestém díle, určitě byla ve čtvrtém a pátém díle, v sedmém, osmém a devátém tato možnost myslím nebyla. Předběžné informace mě zase trochu povzbuzují k pozitivnímu očekávání nového dílu.

Rubrika: Hry | Bez komentářů »